Een koekje voor het slapen gaan?

Simmons plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees Bekijk dit overzicht voor alle cookieinstellingen en lees hier onze privacy policy. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Slaap, je beste bondgenoot

Is slaap een zorg van de luie man? Niet echt. In tien jaar tijd hebben we gemiddeld 28 minuten slaap per nacht verloren. Dit is een zorgwekkend feit. Maar wat nog zorgwekkender is, is de verslechtering van de kwaliteit van de slaap. Om effectief te zijn, moet slaap herstellend zijn voor lichaam en geest. Dit betekent allereerst dat we deze "vrije" tijd voor onszelf niet langer mogen verwaarlozen. "Iedereen moet slapen volgens zijn behoeften. Als ze niet gerespecteerd worden, spreken we van chronische ontbering. Dit heeft fysieke gevolgen, zoals gewichtstoename, maar ook psychologische en neurologische gevolgen. Het risico op depressie neemt toe, evenals concentratie- en geheugenproblemen," waarschuwt dr. Marc Rey, neuroloog en hoofd van het AP-HM Slaapcentrum in Marseille.

 

De nacht is vol activiteit

Hoewel het lichaam in slow motion functioneert, is het niet inactief tijdens de slaap. Spieren ontspannen zich, de hartslag daalt en de bloeddruk daalt. Maar het lichaam maakt ook nieuwe cellen aan om dode cellen te vervangen. Met andere woorden: het immuunsysteem wordt versterkt. De hersenen assimileren alles wat ze gedurende de dag hebben geleerd. Daarom heeft het deze slaaptijd nodig om alle opgeslagen informatie te sorteren. Lange tijd beschouwde de maatschappij slaap als tijdverspilling," zegt Dr. Marc Rey. Studies bevestigen nu het belang van slaap voor zowel de hersenfunctie als de hersenmorfologie. Zo hebben onderzoekers onlangs aangetoond dat bepaalde hersengebieden zich minder goed ontwikkelen bij tieners die de neiging hebben laat op te blijven.

 

De slaap herstellen

Op elke leeftijd stelt de slaap ons in staat om te herstellen. Zonder dat is het vrijwel onmogelijk een nieuwe dag in de beste omstandigheden aan te vangen. Dit verklaart ongetwijfeld het recente fenomeen van slaaprevalidatie,. Net zoals junkfood in het begin van de jaren 2000, wordt het onderwerp kwaliteitsrust een echte zorg.

 

Terug naar overzicht

Onze producten

Klantenservice

Blijf op de hoogte!

Webdesign by Applepie | Copyright | Privacy Policy