Een koekje voor het slapen gaan?

Simmons plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Wat zijn de slaapfasen?

In een tijd waarin slaap een echt volksgezondheidsprobleem is, lijkt het essentieel de slaaptijd te optimaliseren. Als de slaapcycli niet worden gerespecteerd, kunnen de productiviteit, de stemming en de lichamelijke gezondheid worden aangetast. Inzicht in de slaapfasen lijkt dus essentieel voor meer rustgevende nachten en het opladen van de batterijen.

 

De staten van alertheid

Slaap is, in tegenstelling tot de gangbare gedachtegang, een vrij complex actief verschijnsel. Het kan worden beschreven aan de hand van onderstaand schema:

  • Wakker zijn;
  • Slow wave slaap: in slaap vallen, lichte slaap, diepe slaap;
  • REM slaap.

Over het algemeen bestaat een nacht uit 4 tot 6 slaapcycli van elk 90 minuten.

 

Slaapfasen

De eerste fase is de slow wave slaap, waarin de hersenen in slaap vallen. Het lichaam kan schokken, de ademhaling is gereguleerd, maar je wordt toch gemakkelijk wakker. De hersenen gaan in lichte slow wave slaap, de spieren en ogen ontspannen zich. De slaap wordt dan dieper, de hersenen en het lichaam regenereren, het wordt moeilijk om wakker te worden.

Wanneer dromen de hersenen overnemen, is dat een teken dat de REM-slaap is ingegaan. Het treedt vooral op aan het einde van de nacht en is een teken van verhoogde hersenactiviteit.

Het is belangrijk te begrijpen hoe je lichaam precies functioneert om het de rust te bieden die het verdient. Voor een goede gezondheid moet rekening worden gehouden met de ontwikkeling van de behoeften in de loop van het leven. Het respecteren van bedtijd, slaaptijd, en het luisteren naar het lichaam door het chronotype te respecteren, stelt het lichaam in staat zichzelf te regenereren.

Terug naar overzicht

Onze producten

Klantenservice

Blijf op de hoogte!

Webdesign by Applepie | Copyright | Privacy Policy