Een koekje voor het slapen gaan?

Simmons plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Het dutje, draagt bij aan het welzijn

Uit een studie van het nationaal instituut voor preventie en gezondheidsvoorlichting (INPES) blijkt dat 45% van de bevolking minder slaapt dan nodig is en dat 17% van de 25- tot 45-jarigen elke nacht een slaaptekort opbouwt. Dit slaaptekort kan schadelijke gevolgen hebben voor het welzijn doordat het stress, gebrek aan concentratie en stemmingswisselingen veroorzaakt. Om dit slaaptekort te verhelpen, wordt aanbevolen om naast een nachtrust dagelijks een dutje in te lassen.

 

De voordelen van een dutje of powernap

Korte dutjes, ook wel powernaps genoemd, genieten de voorkeur. Deze duren ongeveer 20 minuten en laten het hart en de ademhaling vertragen, wat een lichte slaap bevordert. Deze korte dutjes hebben positieve effecten op het welzijn omdat ze de cognitieve vaardigheden zoals geheugen en concentratie verbeteren. Tijdens de slow wave slaap slaan de hersenen kennis en handelingen van overdag op.

Deze dutjes worden idealiter gepland tussen 13.00 en 16.00 uur omdat "aan het begin van de middag de waakzaamheid afneemt als gevolg van een aangeboren, genetisch geprogrammeerd biologisch ritme", aldus Dr. Michel Tiberge, neuroloog in het slaapcentrum van Toulouse. Rust is dus een fysiologische behoefte die ons in staat stelt de waakzaamheid te herstellen.

Om slaperigheid bij het ontwaken te voorkomen, is het aan te raden niet langer dan 20 minuten te dutten. Slaapspecialist Dr. Sara Mednick gelooft dat wakker worden midden in een diepe slaap het tegenovergestelde effect kan hebben door slaapinertie te veroorzaken: een gevoel van onbehagen en desoriëntatie. Te lang dutten vermindert de kwaliteit en de kwantiteit van de slaap van de volgende nacht.

 

De gezondheidsvoordelen van een siësta

Een siësta kan ook helpen om hypertensie te behandelen. Een studie van Dr. Kallistratos toonde een daling van de bloeddruk aan bij patiënten met een hoge bloeddruk die regelmatig dutten. Hij concludeert dat "deze resultaten suggereren dat dutten in het midden van de dag kan helpen de schade aan de vaten en het hart op lange termijn te verminderen".

Een siësta is ook een effectieve manier om stress te bestrijden. Een dutje vermindert stresshormonen, vooral cortisol. Tenslotte bevordert dit moment van rust de ontspanning van de spieren en genereert daardoor een meer ontspannen houding.

 

Terug naar overzicht

Onze producten

Klantenservice

Blijf op de hoogte!

Webdesign by Applepie | Copyright | Privacy Policy